Slow Fashion vs Fast Fashion





Fashion sustainability is urgent and vintage clothes can become a major trend

I hope second hand and vintage clothes become more and more common, for the health of our planet.

Nowadays everything happens really fast and fashion is a very good example of it. We are still getting used to the hotter days when shops are already starting summer sales, so that they can enter right away with a brand new collection that lies somewhere between summer and fall. There's no such thing as two seasons anymore, just like the old times, because, and that must be what entrepreneurs may think, people want something new immediately. Obviously, the consequences are a large offer that demands a huge production, made mainly in poor countries to get the advantage of really low prices. Where do ethics lie? As the amount of items gets higher and higher, so the waste gets higher and higher and so the pollution comes as a direct consequence. Sustainability is urgent, but... What to do?

STOP everything! Take a deep breath and put your brains working. Do you wear everything you buy more than once? Well, I buy second hand more and more and something that really annoys me is that I may have something that I wore only once (not because I don't like it, but because I've been mostly at home lately). Having worn something only once makes me think that I've spent my money badly and that that item is just occupying some space in my closet. Brrrrrrrrr So I usually have a thought or two before deciding to buy a fashion item.

Once and a while I customize some clothes I have that are not exactly what I want anymore. I've done this since I was young and I can tell you that I made an old t-shirt have 3 different looks starting with tye dye and finishing its cycle by transforming it into a backless top which I've worn until it was made into pieces (alas! What an adventure!).

So I'm really pro customizing and buying second hand and I have huge fun while looking for some gems at thrift stores and adapting them to my personal style. What do you think about this subject?




Moda sustentável é urgente e vestuário vintage pode tornar-se uma grande tendência

Eu tenho a esperança de ver roupa em segunda mão e vintage tornarem-se cada vez mais comuns, para o bem do nosso planeta.

Hoje em dia tudo acontece rapidamente e a moda é um bom exemplo disso. Quando estamos ainda a habituarmo-nos aos dias mais quentes, as lojas já estão a fazer os saldos de verão, para que introduzam imediatamente uma nova coleção que se situa algures entre o verão e o outono. Já não existem as duas estações (na moda), como existiam há alguns anos, porque, deverão pensar os empreendedores, as pessoas querem algo novo imediatamente. Obviamente, as consequências são uma enorme oferta, que exige uma produção gigante, realizada principalmente em países pobres para se conseguir a vantagem dos preços muito baixos. Onde fica a ética no meio disto tudo? À medida que a quantidade de peças de roupa aumenta, também o desperdício aumenta e, inevitavelmente, também a poluição aumenta. A sustentabilidade é urgente, mas...O que fazer?

PÁRA tudo! Respira fundo e põe os neurónios a funcionar. Usas mais do que uma vez tudo o que compras? Bem, eu compro cada vez mais artigos em segunda mão e se há algo que me irrita é a ideia de ter algo que usei apenas uma vez (não porque não goste, mas porque tenho estado mais em casa ultimamente). A ideia de ter usado uma peça apenas uma vez, faz-me pensar que gastei mal o meu dinheiro e que essas peças estão apenas a ocupar espaço no meu roupeiro. Brrrrrrrrr... Por isso, penso sempre antes de comprar alguma coisa.

Por vezes personalizo/modifico peças que tenho e que já não me agradam tanto. Faço-o desde jovem e posso dizer-vos que a uma simples t-shirt preta dei três looks diferentes, desde tye dye até transformá-la num top com alças finas e sem costas, que usei até estar impróprio para tal (alas! Que aventura!).

Resumindo, sou mesmo a favor da personalização/customização e de comprar em segunda mão e posso dizer-vos que divirto-me imenso a procurar tesouros em lojas de caridade e adaptá-las ao meu estilo pessoal. O que pensas deste assunto?

Compra moda vintage








0 comentários:

Enviar um comentário

I am curious about your opinion!
Thank you! :)